Wednesday, February 10, 2010

Portrait


Secara ringkasnya saya boleh katakan tentang portraiture ialah:

1. Ia sesuatu yang subjektif. Seorang jurugambar perlu menilai fotograf yang diambil oleh expert atau portrait yang menjadi legend. Sering bertanyakan pada diri sendiri dan jika anda mentor, berbincang tentang sesebuah fotograf itu. Apa yang dinilai pada sebuah fotograf.

2. Terdapat pelbagai jenis portrait. Portrait bayi, kids, remaja, orang sedang bekerja, photojournalism portrait, CEO portrait, fashion/commercial, portrait, konvokesyen, wedding, senior dan sebagainya. Walau apa jenis portrait.. jurugambar perlu capture spirit subject tersebut. Mood, emotion, trauma etc.. feel subject itu.

3. Boleh dikatakan jika disebut portrait, kita sering bayangkan shot dari pinggang/dada ke atas. Oleh yang demikian, lensa 50mm adalah penting. Disamping bokeh yang cantik, 50mm memberi special feel. Selain dari itu, lensa 85mm dan 70-200mm memberikan impact tersendiri. Seorang jurugambar harus tahu membeza kesan yang diberikan oleh focal lenght terhadat kawalan perpektif dan tahu yang mana satu untuk digunakan untuk head shot dsbnya.

4. Praktikkan elemen composition dalam portraiture anda.

5. Dapatkan viewpoint yang lain(high angle & low angle), avoid distraction, isolate the image untuk mendapat portrait yang clean.

6. Mahirkan aspect lighting. Belajar memanipulasikan natural light dahulu. Then, jika ada kesempatan, belajar tentang studio light dan peralatan lighting yang lain. Lighting creates mood dan yang membezakan (selalunya) pro dan tak pro ialah kemahiran tentang lighting.. hehe.. Banyak otai buat kelas lighting.. sila belajar mereka.

7. Secara amnya, seorang portrait fotographer perlu pada berkomunikasi yang baik atau pandai bawa diri. Walaupun anda mungkin tak pandai bercakai dengan subject/model, tetapi pembawakan diri anda disenangi dan subject tidak menghiraukan kehadiran anda. Atau menganggap anda sebahagian dari pada mereka. Jika anda mengikut pro, cara bawa diri ini 'masuk' ke dalam diri anda secara tak lansung. Cara bercakap, penampilan diri etc.

CUBA2 LA

No comments:

Post a Comment